Elsősorban a szakma figyelt fel és képviseltette magát a rendezvénysorozaton, de ez nem meglepő egy induló vállalkozásnál. A gálán elhangzott beszédek inkább hasonlítottak érzelmi coming outokra, mint jól megkomponált eseményvezetésre. De a technikai malőrök, olykor vicces szituációkba torkolló nem várt fordulatok ellenére is látszott, hogy a résztvevők és a szervezők is mindent beleadtak. A Fashion Video Festival méltón képviselte a hazai divatszakmát.
Interaktív lookbook és foszforeszkáló fal
A digitális divatesemény utolsó napján a divatvideóké volt a főszerep. De a két izgalmas interaktív installációval tovább ismerkedhettünk. „A foszforeszkáló fal egy speciális pigmenttel lekent érzékeny felület, ami megvilágítva energiát tárol fény formájában, másrészt adatot vagy képet – mesélte Kiss Bence Ádám formatervező, az installációk egyik alkotója. "A másik projekt a space scan, amivel most egy interaktív lookbookot valósítottunk meg. A transzparens plexitáblát elforgatva változik a kollekció. Nem statikus képeket láthatunk, hanem mozgás közben lehet megfigyelni a tervezők munkáit. Büszke vagyok, hogy Magyarországon is elindulnak olyan tendenciák, amik mediális szinten keresik a kortárs vonatkozásokat a divattal kapcsolatban.”
Kemény volt a küzdelem a dobogós helyekért
A nemzetközi vetítés után került sor a beérkezett pályaművek javának bemutatására. A Merlin vetítésre kialakított hátsó termében alig találtak helyet maguknak a későn érkezők. Izgalmas volt végignézni az első hazai készítésű divatfilmek színes palettáját. Az este csúcspontja, a díjátadó gála sok meglepetéssel szolgált.
„Rendkívül megtisztelő, hogy reményeinket meghaladóan nagyon sok pályázat érkezett be neves fotósoktól és divattervezőktől, a kevésbé ismert, ámde igen tehetséges alkotókig – ezekkel a gondolatokkal nyitotta meg a díjátadót Abodi Dóra divattervező, az esemény egyik főszervezője. A zsűri tagjai is a divat világának különböző szegmenseit képviselték, ezért kemény volt a küzdelem a dobogós helyekért.”
Üdítő és nagyon megkapó pillanat volt, amikor Kathryn Fergusson első helyezettként Moro Máté nevét mondta ki, aki ezzel olyan neveket utasított maga mögé, mint Viszlay Márk, Mojzes Dóra, Vigh Dávid triója és Tombor Zoltán.
Fel sem fogtam, mikor kimondták a nevemet
„Még nem sikerült felfogni, hogy megnyertük – mondta Máté az öröm mámorában. Reménykedtünk abban, hogy helyezést érhetünk el, de a fődíj csak álom volt. Mikor Katryn kimondta a nevemet, akkora adrenalin és boldogság áradt szét bennem, hogy csak annyit fogtam fel, hogy át kell vennem a díjat. Kimondhatatlanul boldog az egész stáb: Varga Noémi stylist, a koncepció kitalálója, Ráday Péter vágó, Nagy Dorottya sminkes. Mindannyian első- és másodéves hallgatók vagyunk a MOME-n - Dorottyát kivéve - így az iskolánkat is képviseljük a létrejött alkotással.
”Elsősorban a feladat motivált bennünket, hiszen ez az első videó, amit létrehoztunk. Koncepciónkban igyekeztünk eltérni az általunk ismert fashion videoktól. Nem csak a vizualitásra építettünk, hanem erős gondolatiságot is meg akartunk fogalmazni. A történetben és a látványban kibontakozó ellentétpárokkal, felcserélt attribútumokkal teremtettük meg a játékterét. Nagyon megtisztelő, hogy nemzetközi és hazai szakmai kiemelkedő figuráival találkozhattunk és velük ünnepelhettünk.”
A második helyezettnek járó díjat Palvin Barbara modell és Andreas Waldschuetz rendező adta át Viszlay Márknak, Mojzes Dóra és Vigh Dávidnak a Exoskeleton címet viselő közös munkájukért. Tombor Zoltán alkotása, a The Muse a harmadik helyet szerezte meg. Mivel ő maga nem tudott megjelenni, ezért a díjat Oltai Kata Kajdi Csabának, a fotóművész ügynökének adta át.
A zsűri kedvence Barbara, a közönségé a Phase dress
A jutalomözön ezzel még nem ért véget, hiszen három különdíjat is kiosztott a zsűri. A Fashiondays.hu Pillangó díját Dudás Judy és Trunkó Bálint páros Time To Change videója nyerte el, „mert a kiemelkedő művészi kvalitásai mellett, a marketing funkciót az ő munkájuk jelenítette meg a legharmonikusabban”- emelte ki Vig Zsuzsanna, a webshop képviselője. Vörös Gyöngyi és Illés István Phase dress nevet viselő diplomamunkája valóban közönségdíjas volt, hiszen nem csak a Maybelline különdíját vehették át, hanem a versenymunkák vetítése alatt is hatalmas tapssal jutalmazták a nézők.
Az Estée Lauder ajándékcsomagját Barbara című legszebb Beauty videójáért Baráti Vince kapta, aki szintén a zsűri nagy kedvence volt, árulta el Abodi Dóra felkonfjában.
Tizenhárom videó helyett kapott a Ludwigban
„Nagyon fontos egy kezdő fesztiválnál, hogy hová pozicionálja magát – mondta Oltai Kata a Fashion Video Festival utóéletével kapcsolatban. Mikor megkaptam a Martin Munkácsi kiállítás kurátori szerepét, jó alkalom kínálkozott, hogy az itthon még kevésbé hagyományos, ám a vizuális művészet és a divat között meglévő kapcsolatot megjelenítsük. A zsűri tagjaiban is megfogalmazódott, hogy nem szerencsés sorrendet felállítani a munkák között, hiszen mindegyik különböző módón közelít a divathoz. Ezt a gondolatiságot vittem tovább, mikor tizenhárom videót választottam ki, melyek még két hétig láthatóak lesznek a Ludwig Múzeumban .”
Fesztivál egy másik dimenzióban
„A külföldi vendégeket is megleptük azzal, hogy mennyi stílusos, igényes, tehetséges ember gyűlt össze. Büszke vagyok, hogy megmutathattuk, hogy a magyar divatszcéna bárhol a világon megállja a helyét. Boldog vagyok, hogy ez a lehetőség mennyi mindent hozott ki a pályázókból, a szakmából és az érdeklődőkből is – osztotta meg velünk Baksa Zsófia art-direktor. Felemelkedtünk egy kicsit a földtől és ez a fesztivál egy másik dimenzióba vitt bennünket. Három napig együtt lehettünk, és mindenki megtalálhatta azt a programot, ami által kapcsolódhat a divathoz.”
Interjú Mojzes Dórával a Hg-n.